Veranderingen APK regels vanaf mei 2018

Een APK is een terugkomende controle. Voor nieuwe auto’s minder vaak dan voor oude auto’s. Je manier van rijden beïnvloedt gedeeltelijk de kosten bij de APK. Rijd je constant op de snelweg? Dan zullen sommige onderdelen zoals banden en remmen minder hard slijten. Rijd je veel korte stukken? Dan zullen je banden en remmen wat eerder aan de beurt zijn. Zo zijn er nog een aantal factoren die meespelen. Waaronder het goed onderhouden van de auto. Breng je auto dus regelmatig weg voor een beurt, zomercheck en wintercheck. Zo kom je niet onverwachts voor hoge kosten te staan!

Huidige APK regels

APK voor nieuwe auto’s op benzine volgt pas 4 jaar na aanschaf en daarna 2 keer om de 2 jaar. Vervolgens moet je auto ieder jaar gekeurd worden. Nieuwe auto’s op diesel of LPG moeten na 3 jaar voor het eerst APK gekeurd worden en daarna meteen jaarlijks.

Voorgestelde veranderingen APK regels vanaf medio 2018

Vanaf 1 mei 2018 gaat er iets veranderen. Melanie Schultz van de VVD heeft besloten dat auto’s die meer kilometers maken ook vaker een keuring moeten laten doen. De huidige regels blijven ongewijzigd tot dat de auto de magische kilometerstand van 160.000 km of meer heeft bereikt. Vanaf dan dient de auto jaarlijks gekeurd te worden.

Oldtimers gebouwd voor 1 januari 1960 waren voorheen vrijgesteld van de APK plicht. Vanaf 1 mei 2018 worden alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijgesteld van de APK plicht. De tweejaarlijkse APK plicht voor auto’s die ouder dan 30 zijn, blijft zoals die is.

Wat vinden jullie van deze nieuwe APK regels? Is het een manier om extra omzet te genereren of draagt het daadwerkelijk bij aan de veiligheid in het Nederlandse wagenpark? Ik ben zelf van mening dat het daadwerkelijk een steentje bijdraagt aan de veiligheid. Ik zie in Nederland nog te vaak auto’s rijden met duidelijke gebreken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *